Automatisch dossiers verdelen met AI in de verzekeringsbranche - Experience Data

Automatisch dossiers verdelen met AI

De Toekomst van de verzekeringsbranche

In de verzekeringsbranche staat het behandelen van schadedossiers vaak onder grote druk. Het op de juiste manier verdelen van dossiers is hierbij van groot belang om efficiëntie en kwaliteit te waarborgen. Wij merken dat het verdelen van dossiers vaak nog handmatig gaat, maar met de opkomst van AI-technologieën zijn er slimmere, geautomatiseerde manieren om deze taak aan te pakken.

Bij Experience Data ontwikkelden we voor één van onze klanten in de branche een AI-model om schadedossiers automatisch te kunnen verdelen over behandelaren. Dit resulteert in een eerlijkere verdeling, betere werkbalans en een vermindering van de administratieve last binnen het team. In deze blogpost lichten we in hoofdlijnen toe hoe dit model werkt, welke voordelen het biedt en hoe wij bij Experience Data zorgen voor een naadloze technische implementatie.

Slimme dossierverdeling

Ons AI-model maakt gebruik van een regelgestuurde aanpak die rekening houdt met verschillende factoren om schadedossiers optimaal te verdelen over het team van behandelaars. Hieronder bespreken we enkele van deze factoren:

Door met al deze factoren rekening te houden zorgt ons AI-model voor een eerlijkere en effectieve verdeling van de werkdruk.

Voordelen van automatische dossierverdeling

  1. Tijdswinst
    Een van de grootste voordelen van automatisering is dat het tijdrovende handmatige proces van het verdelen van dossiers wegvalt. Dit zorgt bij één van onze klanten voor het vrijkomen van 5 uur per week die voortaan besteed kunnen worden aan strategisch werk, terwijl ook de behandelaren minder tijd verliezen aan het overdragen van foutief toegewezen dossiers.
  2. Verhoogde efficiëntie dossierbehandeling
    Dankzij de geautomatiseerde verdeling komen de juiste schadedossiers bij de juiste behandelaren terecht. Behandelaren met de juiste ervaring krijgen de complexe dossiers, terwijl nieuwe behandelaren zich kunnen focussen op eenvoudigere dossiers, of juist een beperkt aantal zwaardere dossiers kunnen behandelen om zich verder te kunnen ontwikkelen.
  3. Betere balans in werkdruk
    Het AI-model zorgt voor een evenwichtige verdeling van de werkdruk door rekening te houden met factoren zoals het aantal lopende dossiers, beschikbare capaciteit en persoonlijke targets. Hierdoor wordt overbelasting verminderd en blijft de productiviteit hoog.

Technische implementatie

De implementatie van een AI-model gaat verder dan alleen de technische oplossing. Bij Experience Data begrijpen we dat integratie met de bestaande systemen een van de belangrijkste en tijdrovende stappen is. Daarom beginnen we elk project met een uitgebreide inventarisatie van de technische en operationele requirements. We analyseren uw bestaande systemen en werkprocessen om ervoor te zorgen dat de AI-oplossing perfect aansluit op uw specifieke behoeften.

Na de inventarisatie gaat ons team aan de slag met de technische integratie. Dit proces omvat het koppelen van het AI-model aan uw case management systemen, het instellen van de benodigde regels en parameters en het testen van de oplossing in een gecontroleerde omgeving.

Neem contact op met Experience Data

Bent u klaar om de dossierverdeling binnen uw organisatie te optimaliseren met AI? Bij Experience Data helpen we u graag met een oplossing op maat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over hoe we uw processen kunnen verbeteren en uw behandelaren optimaal kunnen ondersteunen. Samen zorgen we voor een toekomstbestendige, efficiënte organisatie.

Klaar voor jouw data gedreven toekomst ?

Elke dag opnieuw staat ons team enthousiaste data nerds klaar om jouw data problemen op te lossen, ongeacht hoe complex deze ook zijn.

Thijs de Haas – COO